نام مقاله: گزارشي از ميزگرد آشنايي با اصول اوليه نقد كتاب

۶ بازديد

اميد آنكه به زودي اين كتابخانه بتواند فهرست مختصر تمامي منابع خطي خود را به انجام برساند تا جستجو در آن ياريگر تحقيقات منابع خطي در اين كتابخانه باشد همچون كتابخانه هاي بزرگي مانند كتابخانه آستان قدس رضوي و كتابخانه مرعشي كه براي جستجوي بهتر در فهارس چاپي خود راهنماي موضوعي يا دستنامه فهارس نوشته اند. مترجم با روش بوميسازي نظرية نيومارك آن را به صندل ترجمه كرده است، اما ميتوانست براي فهم بهتر خواننده با استفاده از روش تلفيقي نيومارك، توضيحي هم در پانوشت براي آن بياورد. جايي كه مسلمانان آن را فتح كرده و رد پايي شگرف وتأثير گذار از خود باقي نهادهاند. به كساني كه در راه حفظ كشور خدماتي كرده بودند، پاداشهاي بزرگ ميدادند. ملا شمساي گيلاني حاشيه اي در فلسفه پيرامون وحدت شخصيه نگاشت و در رساله مختصرعلم راه وصول به علم را بيان كرد. از جانب ديگر حضور فردي همچون محمود گاوان به عنوان وزير عالم و دانشمند گيلاني در دربار بهمنيان و علاقه وي در استفاده از ايرانيان به خصوص گيلانيان در دستگاهاي حكومتي، زمينۀ مهاجرت تعداد ديگري از نخبگان گيلاني به سرزمين هند را فراهم آورد.اين مهاجرت­ها سبب شد كه بخش زيادي از آثار شاعران و دانشمندان گيلاني، در اين دوره به ثبت برسدهمه اين موارد باعث ميشود كه ما ديد ديگري به نقد پيدا كنيم. تاكنون مطالعات زيادي در زمينة تحليل شبكههاي همتأليفي با استفاده از شاخصهاي تحليل شبكههاي اجتماعي انجام شده كه در اينجا - در دو بخش پيشينههاي خارجي و داخلي- به تعدادي از آنها اشاره ميشود. مخاطب اگر در نمايشگاه بتواند از طريق خود نويسنده با كتاب آشنا شود، انگيزههاي او را بشناسد و خلاصهاي از داستان را بداند، تشويق ميشود و حتي خارج از نمايشگاه با قيمتي گزاف كتاب را ميخرد و مطالعه ميكند. در جهان معاصر عرب، رباعيات خيام تأثير فراواني بر افكار نويسندگان، شاعران، اديبان معاصر عرب و حتي فرهنگ و هنر اين كشورها بر جاي نهاده است. با اين وجود تلاش بر  كتاب گردونده است تا حتي الامكان از ذكر آثار خطي در اين موضوع ها كه خود دانشي مجزا محسوب مي شوند خودداري شود، هرچند كه ممكن است آثاري ناخواسته در مقاله ديده شوند. مطالب اين نوشتار اگرچه در يك سير تاريخي از گذشته تا قرون اخير و به ترتيب سده هاي حيات مولفانشان آمده است اما مبين سير حكمت يا تاريخ فلاسفه نيست به همين جهت ممكن است ذكري از فيلسوفي نشود و يا همه آثار يك حكيم مطرح نگردد چونكه فقط بر كتاب هاي كتابخانه ملي وآن هم كتب شناسايي شده تكيه دارد.

در زمينه كتب خطي كتابخانه ملي تاكنون اثر مستقلي به دست نيامده است. اغلب پژوهشهاي صورت گرفته در زمينه همتأليفي، بيشتر در حوزه علمسنجي قرار ميگيرند تا جامعهشناسي علم. اينها نوشته هايي از چند صفحه تا ده ها صفحه اند كه همچون مقاله صفحاتي كمتر از كتاب دارند و هر چند رساله، يك كتاب خطي به صورت مجموعه را تشكيل مي دهند و مانند مجموعه گفتار داراي يك يا چند مولفند. حدود سي صد كتاب، صد ها مقاله و بالغ بر 295 ترجمه منظوم و منثور از رباعيات او در كشور هاي عربي صورت گرفته. با نگاهي به آثار ترجمه شده در دهة اخير داستاننويسي معاصر فارسي و عربي درمييابيم كه توجّه ويژهاي به آثار واقعگرايانه شده است. آثار خطي فلسفي كتابخانه ملي طبق تاريخ تاليف يا زمان حيات مولفشان سيري از قرن چهارم پيش از ميلاد مسيح(ع) تا قرن چهاردهم پس از هجرت پيامبر اسلام محمد(ص) را نشان مي دهد. 1. قرون پيش از ظهور اسلام: شايد از اولين كتاب هاي خطي فلسفي كتابخانه ملي اثولوجيا ، رساله تفاحيه (سيب نامه) و نفس ، ماده و علت و كون اثر ارسطو باشد كه در قرن چهارم پيش از ميلاد مسيح به تحرير درآمد . 2. قرن سوم : از قرون پيش از ظهور اسلام تا زمان حيات ابو يوسف يعقوب بن اسحق كندي در قرن سوم هجري قمري تاليفي فلسفي در اين كتابخانه به چشم نمي خورداز جمله آثار برجاي مانده از فيلسوف شهير مسلمان قرن سوم و چهارم يعني فارابي كه در كتابخانه ملي نگهداري مي شود متني است همراه با حاشيه موسوم به حاشيه علي تعليقات معلم الثاني كه در آن معلم ثاني از الهيات سخن مي گويد. بعد از رساله كندي آثار فلسفي يحيي بن عدي در اين كتابخانه ديده مي شود. ارتباط متون فلسفي با مباحث كلامي و دانش هاي حكمت عملي مانند اخلاق و عرفان و همراهي علم منطق با فلسفه، جدا كردن كتب صرفا فلسفي را كمي مشكل مي سازد. اگر مي­توانستم او را مي­كشتم ولي بيماري و رنجوريم مانع مي­شود. كلام ارسطاطاليس لبيان سبع مطالب هم آراي اين فيلسوف را آشكار مي سازد. همچنين نوشته هايي چون فصوص ، عيون الحكمه ، عيون المسائل و نتايج العلوم و مفارقات هم از اين حكيم است. 3. قرن چهارم : بعد از فارابي از ابن سينا كه در قرن چهارم و پنجم مي زيست آثاري را در اين مجموعه مشاهده مي كنيم كه ازجمله آنهاست : شفاء در سه بخش منطق ، الهيات و طبيعيات ، حدودالاشياء ، دانشنامه علائي ، اشارات و تنبيهات و همچنين رساله هايي نظير اثبات سريان العشق في الموجودات ، اثبات نفس ، رساله در قضا و قدر و مشيه ، عشق ، سر القدر ، عروس ، قراضه طبيعيات ، المطالب العاليه يا اربع مسائل ، روح ، رساله نيروزيه ، نجات ، حي بن يقظان و اقسام النفوس با بيان نفس هاي فلكي، نباتي، حيواني و طبيعي.

https://telegram.org#mce_temp_url#

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.