قتل عام با اره برقي تگزاس از توبي هوپر با منظرهاي وحشتناك شروع ميشود، سپس براي تنظيم خفيف لحن كمي سرعتش را كاهش ميدهد و در آخر پنج كودك بي خبر را به دامان يك كابوس آدم خواري مياندازد كه به سادگي تا تيتراژ پاياني از آنها رها نميشود. هنگامي كه نيك پيزولاتو در سال ۲۰۱۴ سريال «كارآگاه حقيقي» را ساخت، حتي تصورش را نميكرد كه اين درام جنايي همراه با بازيگري «متيو مككانهي»، كارآگاه نيهيليستي كه از نيچه و شپنهاور نقل قول ميكند، به چنين موفقيت بينظيري دست پيدا كند و به عنوان يكي از سريال هاي برتر جهان از سوي مخاطبان با استقبال مواجه شود. آروارهها حتي با وجود يك كوسه مكانيكي به عنوان شخصيت شرورش، كماكان در قلههاي ژانر وحشت قرار دارد. هر صحنه از اين فيلم وحشتناك پر از ترس و تعليق است حتي بيضررترين لحظات خانگي آن. مطمئناً، اين فيلم درباره مردي است كه DNA خودش را با مگس خانگي عوض ميكند و خود را در حال تبديل شدن به يك هيولاي غيرانساني ميبيند، اما در عين حال استعارهاي قدرتمند از ترس بشر از بيماري و يك داستان عاشقانه تراژيك است. اولين سريال شهاب حسيني كه در آن نقش اصلي را برعهده داشت، در نقشآفريني اين بازيگر براي سيروس مقدم رقم خورد. اقتباس برايان دي پالما از اولين رمان كينگ، هر دو مرد را به عنوان نيروهايي كه در بخش داستانهاي ترسناك عنصر مهمي به حساب ميآيند، تثبيت كرد. شهري بزرگ و پر از آدم است كه ساختمانهايش سر به آسمان كشيدهاند. زن يه تيكه ژامبون بزرگ رو از يخچال بيرون آورد. وس كريون فقيد و بزرگ ميدانست كه يك داستان ترسناك چه زماني بايد روشن باشد… اين نگاه منجر به شكلگيري نوع جديدي از رمان در ايران شدهاست كه به رمان زنانه مشهور است. مسلما ملموسترين داستان براي هر كسي داستان و رمان عاشقانه است زيرا به راحتي مفهوم آن را دريافت ميكند و با روند ماجرا همراه ميشود. با تماشاي فيلم به راحتي ميتوان تشخيص داد كراننبرگ رسالت مديوم سينما را به درستي درك كرده و مفهوم و سرگرم كنندگي راچنان ظريف تركيب نموده است كه تماشاي مگس همانقدر كه ميتواند براي منتقدان و سينما دوستان جدي جذاب باشد به راحتي مخاطب عام را هم دربر ميگيرد. با اينكه اين تيپ شخصيتي را ميتوان نظيرش را در فيلم و سريالهاي ديگر به راحتي مشاهده كرد، اما گو مو چي يك ويژگي بارز دارد كه تا مدتها ميتوان اين كاراكتر را به خاطر سپرد. جعبههاي متن: اين جعبهها كاربردهاي متنوعي دارند از جمله اينكه در آنها ديالوگهايي گفته ميشود كه گوينده در آن حضور ندارد. در هنگامي كه هيجان زده ميشود خون دماغ ميشود. داستان خانوادهاي كه در هتلي پر از برف گير افتادهاند به تنهايي برخي از ترسناكترين سكانسهاي تاريخ را به نمايش ميگذارد، اما احتمالاً اين اجراي باشكوه جك نيكلسون است كه علاقهمندان به سينما بيش از همه آن را به ياد ميآورند. وحشت محله هادونفيلد كه توسط آن موسيقي بي انتهاي كارپنتر و البته مايكل مايرز مخوف تقويت شده و به عنوان فيلمي كه دوران اسلشر را آغاز كرد، مورد تجليل قرار گرفت است، بيش از آن كه فوق العاده ترسناك باشد، فوق العاده همراز چت است. قبل از اكران اسلشر همراز چت جان كارپنتر در سال 1978، تعداد زيادي فيلم ترسناك وجود داشت، اما «هالووين» فرمول مناسبي براي تبديل تعطيلات شبح آور به يك تعطيلات فراموش نشدني پيدا كرد. مدت ها قبل از اينكه فردي كروگر تبديل به نسخه شرور و معروف اكثرفيلمهاي اسلشر شود، او به عنوان يكي از شوم ترين شخصيتهاي ترسناك تمام دوران معرفي شد. پس از آن اتفاقات، اين فيلم خيلي خيلي ترسناك در تاريخ سينما ثبت شد. اگر يك فيلم ترسناك را ديدهايد كه در آن يك فرد طرد شده بي دست و پا از شكنجه شدن خود به شيوهاي وحشيانه و وحشتناك انتقام ميگيرد، پس تاثير قدرتمندي را كه كري بر ژانر ترسناك گذاشت، ديدهايد. دليلي وجود دارد كه وقتي ويليام فريدكين جهنم خود را بر بشريت رها كرد، تماشاگرانِ اين فيلم را از سينما با برانكارد خارج ميكردند، و اين همان دليلي است كه ما پس از گذراندن مدتي با ريگان و حوادث فيلم ميگذرانيم. نكتهي مهم در اينجا اين است كه زبان اين گفتگوها بايد عاميانه باشد نه كتابي. و چه زماني بايد به تاريكي بيفتد. از طرفي ممكن است يكي از فيلمهاي ويژهاي باشد كه بايد در طول زندگيتان تماشا كنيد. فيلم هاي وحشتناك زيادي وجود دارد، و سپس فيلمهايي وجود دارند كه شما را در يك كابوس واقعي فرو ميبرند.
دوشنبه ۲۴ بهمن ۰۱ | ۱۲:۰۰ ۵ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است