بررسي روابط متقابل تغزل سعدي و موسيقي آوازي ايران

۸ بازديد

ـ عشق بارور: تنها رابطه عاشقانه تكامل يابندهاي است كه هر سه بعد عشق در روابط دو زوج بهطور كامل و كافي وجود دارد و دو نفر با اتكاء به آن ميتوانند زندگي مشترك خود را آغاز كنند. طبق گزارش ساواك در تاريخ 23/1/1349 (كه مأموران آن اداره در روز عرفات تهيه كرده بودند) هنگاميكه حجاج در مراسم عرفات حضور داشتند، يك فلسطيني به چادرهاي كاروانهاي حج، از جمله كاروان حسينيه ارشاد مراجعه كرد، و ضمن اخذ وجوهي جزئي جهت كمك به آوارگان فلسطين، قبوضي به پرداختكنندگان ارائه داد. بايد توجه كرد شورش به نام خليفۀ موحدي تنها بهانهاي براي به دست گرفتن قدرت بود؛ چون پس از پيروزي در شورش، ابوالقاسممحمد ابتدا از خليفۀ موحدون، المرتضي، درخواست كرد براي سبته والي بفرستد و او نيز ابناشرقي را به مقام والي سبته برگزيد؛ اما پس از يكماه، ابوالقاسممحمد به علتهايي كه مشخص نيست، از او نزد خليفه شكايت برد و خود والي سبته شد و با اعلام استقلال، به كمك رنداحى، امور را به دست گرفت. رك: وحيديان كاميار، 1375: 28) افزون بر اين، تكرار حرف خشك «غ» نيز حس خشونت و درشتي را القا مي­كند. در رباعي زير نيز، تركيب حرف سايشي «ه» و مصوت بلند «آ» كه در جاي قافيه قرار گرفته، كاملاً در خدمت القاي مفهوم شعر است.

قافيه­هاي كشيده، موسيقي شعر را افزايش مي­دهند و ارتعاشات صوتي قافيه سبب مي­شود، تا مفهوم قافيه در اوج قرار بگيرد و تأثير و حضور قافيه، پررنگ­تر به نظر برسد. در اين شعر، تكرار صوت «آه» در پايان كلمات قافيه سبب شده تا طنين آن امتداد بيشتري در شعر داشته باشد. يكي از بخش­هاي مهم شعر كه صوت آن تأثير زيادي در انتقال مفهوم كلام دارد، قافيه است. در پيرنگ داستان­ها حداقل يكي از انواع كشمكش­ها وجود دارد. كشكله شيرازي گرمسيري، كوكلاشيري جو، كوش طلا كه بيشتر همسرايي زنان و مردان در غم از دست دادن يكي از نزديكان است. چطور به آرامگاه شوريده شيرازي برويم؟ به كوشش  آكادمي ژرف انديش ­محمد دبيرسياقي. اين آهنگ ساز محبوب و معروف اولين آهنگ خود را تنها وقتي كه ۱۲ سال بيشتر سن نداشت منتشر كرد و براي يادگيري موسيقي به صورت حرفهاي عازم وين شد. تكرار الفاضي كه از نظر معنا و احتمالا از لحاظ شكل ظاهري، با هم متفاوتند، ولي از نظر لحن و آهنگ هم­نوا هستند، لذّتي به آدمي مي­بخشد، كه نزديك است به لذّتي كه از استماع نغمه­اي دريافت مي­كنيم». خاقاني باساخت تركيبات تازه و نو, كاربرد فراوان واج آرايي و نيز توجه به انواع موسيقي در كلام, شعر پيچيده و دشوار و ديرياب خود را بسيار خوش آهنگ ساخته است.

اين آتش خشم محمد بن ابراهيم بن حسن مثني «ديباج اصغر» را نيز در بر گرفت. بياني كرماني، عبدالله بن محمد، مونس الاحباب، چاپ  آكادمي ژرف انديش علي ميرافضلي، تهران: كتابخانه و موزۀ مركز اسناد مجلس، 1390 ش. خواندمير، غياثالدين، تاريخحبيبالسير، چاپ محمد دبيرسياقي، تهران: خيام، 1380 ش. همو، نفحات الانس من حضرات القدس، چاپ محمد توحيديپور، تهران: كتابفروشي محمودي، 1336 ش. همو، مكارم الاخلاق، چاپ محمداكبر عشيق، تهران: ميراث مكتوب، 1378 ش. دوغلات، حيدرميرزا، تاريخ رشيدي، چاپ عباسقلي غفاريفرد، تهران: ميراث مكتوب، 1383 ش. پارسا، خواجهمحمد، قدسيه، چاپ احمد طاهري عراقي، تهران: طهوري، 1354 ش. حدادي، نصرتالله، فرهنگنامۀ موسيقي ايران، تهران: توتيا، 1376 ش. پديدۀ حال صرفاً به مقولۀ موسيقي و شعر مربوط نميشود، بلكه تمامي مصاديق هنر بدان آراسته و مزين است. بسياري برآن اند كه موسيقي آن زمانِ آلمان، يعني نيمهي نخستِ قرن هجدهم، را باخ اعتلا بخشيد و رشد-اش داد. از روش­هاي تلفيق آوا و معنا در شعر فرخي آن است كه، آواهاي مختلف را كه معاني متفاوت و گاه متضادي از آن­ها استنباط مي­شود، جهت ارائة مضامين متفاوت، در يك زنجيرة صوتي تركيب و تلفيق كرده است، به گونه­اي كه هر صوتي، معاني خاص خودش را به ذهن خواننده القا مي­كند.

هميلتون توانست نامزد ۱۶ جايزه توني شود كه درنهايت در ۱۱ بخش اين جايزه را به خودش اختصاص داد. پدرش فرمود: «به درستي كه اين غلام كه به سوي ايشان ميرود، شبيهترين مردم به پيامبر9 است». از سوي ديگر «تركيب حروف «-َ نگ» كه حاكي از صوت­هاي طنين­دار است». ↑ دكتر  آكادمي ژرف انديش  احمدرضا خضري، كتاب تاريخ خلافت عباسي از آغاز تا پايان آل بويه، انتشارات سمت، ص. اما علي رغم امتناع دولت از انتشار آن، پرفروش ترين كتاب در پايتخت بود. پُرزه: عبارتند از نوازش در ميان يك كمپوز يا راگ مي باشد. وخش : روشنايي يا رويش. نام چيني پارچه­اي است كه در دورۀ مغول و پس از آن از شهرت برخوردار بوده است و در اصل نام چيني قديم آن织金花 锦 ­­Zhi-jin-hua-jin «­ژي جين خوا جين­» بوده كه در دورۀ سلسلۀ مينگ اين واژه به صورت 金花kim ha «كيم خا» ثبت شده است و در لغت چيني به معناي «­گل طلا» است(20)­. متن تاريخ بلعمي، وقايع دو بخش؛ پيش از اسلام و پس از اسلام را دربردارد. مسلما عوامل متعددي در شكل­گيري و رونق تاريخ نويسي اين دوره اثرگذار بوده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.