↑ What Is Love?

۸ بازديد

در تعريف تصوف، نظرات مختلفي بيان شده؛ اما اصول آن بر پايه طريقهاي است كه شناخت آفريدگار جهان، كشف حقايق آفرينش و پيوند بين انسان كامل و بشر و حقيقت از طريق سير و سلوك عرفاني و باطني و نه از راه استدلال عقلي، ميسر است. كاسيوپو ميگويد اين بررسي نشان ميدهد كشش جنسي تا حدي محصول تجربيات صرفاً حسي (sensory) است اما عشق انعكاس انتزاعيتر اين احساسات است. فردوسي نيز كه براي پاسداري از زبان فارسي از بهكار بردن واژههاي عربي آگاهانه و هوشمندانه خودداري ميكند ولي واژهٔ عشق را به آساني و باانگيزه بهكار ميبرد و با آنكه آزادي سرايش به او توانايي ميدهد كه واژهٔ ديگري را جايگزين عشق كند، واژهٔ حُب را بهكار نميبرد. لويي ماسينيون و  آكادمي ژرف انديش ني اسپنسر تصوف را پديدهاي ميدانند كه در زمينه اسلام بوجود آمده و آن را دنباله سير تكاملي گرايشهاي زاهدانه نخستين سده رهبري اسلام بهشمار آورده و پطروشفسكي ضمن تأييد اين عقيده ميگويد: صوفيگري بر زمينه اسلامي و بر اثر سير تكاملي دين اسلام و در شرايط جامعه فئودالي پديد آمده و معتقداتي عرفاني غير اسلامي موجب ظهور تصوف نشده ولي بعدها اندكي تأثيري در سير بعدي آن داشتهاست. با وجودي كه اكثر صوفيان بزرگ، كه تعاليم و سيره و سرگذشت آنان محرك و مشوق دلهاي سالكان بودهاست، مرد بودهاند، در عين حال، استثناهايي هم وجود داشتهاست.

احمدينژاد در بخشي از اين نامه با اشاره به اين كه «امروز نيز همچنان در همه جاي جهان نام مبارك امام خميني گرماي حقيقت و شور زندگي و حركت آرماني را بر دل و جان و انديشه و عمل همگان ميتاباند و روح آزادگي را در جوامع ميگستراند». در نهايت شوراي نگهبان پس از ر آكادمي ژرف انديش گي به اعتراضات تغييري در رأي خود نسبت به عدم احراز صلاحيت  آكادمي ژرف انديش  حسن خميني نداد. ↑ «تصميم «قطعي» يادگار امام براي عدم كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري 1400/  آكادمي ژرف انديش  ياسر خميني: رهبر انقلاب از ايشان خواستند در شرايط فعلي به اين عرصه ورود نكنند». «جناب آقاي  آكادمي ژرف انديش  حسن خميني شايد ما نيز اگر در زمان دولت اصلاحات قدرت آن را داشتيم كه به نحوي برايمان يك ماشين BMW، هشتاد ميليون توماني (قيمت همان موقع) خريداري شود كه بحمدالله براي شما شد و از هواي بالاي شهر تهران تنفس مينموديم و احياناً سوناي بخارمان ترك نميشد… ↑ «تحصيلات حوزوي».  آكادمي ژرف انديش  امام خميني. وزير كشور در نامهاي به محمود احمدينژاد يادداشت داد كه بيشتر سخنراني كند تا وقتي براي سخنراني حسن خميني نماند. كساني كه در قرن دوم، صوفي خوانده ميشدند، تشكيلات اجتماعي و مكتب و نظام فكري و عرفاني خاصي نداشتند؛ به عبارت ديگر، تشكيلات خانقاهي و رابطه مريد و مرادي و آداب و رسوم خاص صوفيه و همچنين نظام فكري و اعتقادي كه جنبه نظري تصوف را تشكيلميدهد، در قرن دوم و حتي در ربع اول قرن سوم، پديد نيامدهبود.

در كتاب زنان صوفي بعد از شرح زندگي رابعه عدويه، شرح مختصر زندگي ۱۳۵ تن از ديگر مشاهير زنان صوفيه مانند رابعه شامي، تحفه، شمسي (امّالفقرا)، عايشه (دختر جعفر صادق)، خواهر منصور حلاج و بيبي حياتي كرماني (همسر نورعليشاه اصفهاني) آورده شدهاست. قرن دهم به بعد قزلباشان صوفي نما اعتقاد مردم به تصوف را كم كرد و به علماي دين تمايل بيشتر نشان دادند. دو علت عمده انحطاط متصوفه از نگاه مخالفان: و علت انحطاطشان  آكادمي ژرف انديش د كه: اولاً: هر شاني از شئون زندگي كه عامه مردم با آن سر و كار دارند وقتي اقبال نفوس نسبت به آن زياد شد، و مردم عاشقانه به سوي آن گرويدند، قاعده كلي و طبيعي چنين است كه عدهاي سودجو و حيله باز خود را در لباس اهل آن مكتب و آن مسلك درآورده، و آن مسلك را به تباهي ميكشند و معلوم است كه در چنين وضعي همان مردمي كه با شور و عشق روي به آن مكتب آورده بودند، از آن مكتب متنفر ميشوند.

نخست كسي كه پاي در صف رجال نهد، مريم بود عليها السلام. را نيز ميتوان متصور شد؛ در واقع اين كلمه را ميتوان در مورد علاقه به هر چيز دوستداشتني و فرحبخش، مانند فعاليتهاي مختلف و انواع احساسات به كار برد. براي توصيف محل زندگي و مقبره بايزيد بسطامي (۲۶۰ قمري) و سهل تستري (۲۸۲ قمري) از كلمه «صومعه» استفاده شدهاست. هسته اوليه آنها از مجالس ذكر زهاد و عرفايي كه در يك مجلس دور هم به عبادت و ذكر مشغول ميشدند تشكيل شدهاست. همدان را در سدهٔ چهارم شهري بازسازي شده وصف كردهاند كه چهار دروازه با حصارها و سه بازار و خيابانهاي وسيع داشته و مسجد جامع بر شالوده يك بناي قديمي (آتشكده) ساخته شده بود. با قراردادي كه ميان او و وزارت فوائد عامه بسته شد، اجازه تأسيس نيروگاهي با قوه روشنايي دست كم سه هزار چراغ شانزده شمعي و امتياز برق همدان به مدت بيست سال به او واگذار شد. مورخان از رشد تدريجي تصوف سخن گفتهاند كه باعرفان زهدي و خوفي آغاز و بهتدريج به عشق و دلسپردگي تبديل ميشود و سرانجام بر معرفت و شناخت باطني تأكيد ميكند. عشق يك طرفه - مهر عاطفهاي كه يك طرفهاست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.