در قسمت قبل ويژگيهاي منحصر به فرد فضاي وب و منافع و دستاوردهاي اين فضا را براي كاربران/ مشتريان و همچنين سازمانهاي تجاري بيان كرديم. الگوي كسب و كار به بيان ساده عبارت از متدي است كه شركت در فعاليتهاي تجاري در پيش گرفته و با كسب درآمد ثبات خود را حفظ مينمايد. فلسفه تحصيلِ آنها در حوزه ها آن است كه مقدّمه استنباط احكام شرعى هستند ولى بيشتر طلاب عمر خود را در اين مرحله مى گذرانند و وقتى به ذى المقدّمه يعنى استنباط احكام شرعى مى رسند كه ديگر بسيار دير شده است و آقا با مجموعه اى از معلومات بى ثمر عازم سفر است و چه تأسف بار است اگر چنين حوادثى پيش آيد. امروزه تحولات بسيار زيادي در حوزه خدمات پزشكي شكل گرفته است كه يكي از آنها تبليغات ديجيتال ميباشد. ابزارها و حوزههاي زيادي زيرمجموعۀ بازاريابي ديجيتال ميشوند و هركدام از تخصص و مهارت جداگانهاي برخوردار هستند. محدوده محتويات هر آن چيزي اينستاگرام است كه ديجيتال ميشوند. تحت تعقيب قراردادن به خاطر محتويات مشكل است. پس ميشود گفت اگر ما محتواي ارزشمندي توليد كنيم ، كاربر و خواننده احساس ميكند كه با يك محتواي ارزشمند روبرو است كه فوايد محصول و خدمات را به او ميرساند كه اين هم ميتواند يك بازاريابي محتوا باشد.
مثال: «استفان كينگ» يك بخش را به صورت رايگان در اختيار ميگذارد و در صورت تمايل مشتري به خواندن همه كتاب يا بخشهاي بعدي از او كارمزد دريافت مينمايد. كارمزد حق امتياز(License fees): دريافت كارمزد به ازاي فرايندهايي كه شركت در آن داراي سهم ميباشد. همانطور كه تبليغات سنتي روشها و ابزارهايي براي انتقال پيام خود دارند، تبليغات اينترنتي نيز باتوجهبه محيط و كانال توزيع مربوط به خود، داراي روشها و اشكال مختلفي جهت رساندن پيامشان به مشتريان بالقوه ميباشند (حنفيزاده، 1388). در ادامه به برخي از انواع روشهاي تبليغات اينترنتي اشاره شده است. به عنوان مثال حراجيهاي اينترنتي (مانند eBay در دنيا و Semsari سمساري در ايران) كه امكان مشاركت افراد مختلف از نقاط جغرافيايي مختلف را در يك حراج و خريد كالا از راه دور را ممكن ميسازند يا دريافت آسان كالاهاي ديجيتال (digital download) مانند موسيقي و كتاب در هر لحظه و در هر مكان و در كل، پيشنهادهاي جديد شركتها به مشتريان نظير حق انتخاب و كنترل گسترده بر محصولات بدون استفاده از مشخصات خاص فضاي online ممكن نبود.
با گسترش اينترنت، نيازهاي جديد، منابع جديد، محصولات جديد، نگرشها و راههاي جديد براي كسب و كار و همينطور ارزشهاي جديد براي بنگاه و مشتري به وجود آمدند و مباحثي نظير اقتصاد ديجيتالي مطرح گرديد كه با نگرش كاهش قيمت محصول/سرويس براي مصرفكننده تا نزديك صفر و كسب درآمد از راههاي ديگر وارد عرصه شدند. مدل رانسام(Ransom Model): در اختيار گذاشتن بخشي از اطلاعات به صورت رايگان و شارژ مشتري براي اطلاعات يا دسترسي بيشتر. متأسفانه در حوزه هاى علميه غالباً به مقدمات بيشتر مى پردازند تا به اصل مطلب و علتش هم نبودن برنامه و ابهام هدف است كه قبلاً بدان اشاره شد. در اين مطلب ۷ روش كاملا پربازده و ثابت شده را معرفي مي كنيم كه با كمك آنها ميتونين در فضاي مجازي تبليغ كنيد و محصولات يا خدمات تون رو بفروشيد. تعدادي از آنها مطلوب نظر كاربران بوده و موجب تسهيل در فعاليتهاي آنها ميشود و تعدادي نيز باعث افزايش پيچيدگي مسائل و سردرگمي كابران گرديدهاند.
در اين بخش تعدادي از خصوصيات و مشخصههاي اصلي و كليدي فضاي وب آورده شدهاست. مثلاً ميتوان از راحتي دستيابي به منابع مختلف يا قدرت قيمتگذاري مشتري در فضاي جديد به عنوان Trapped Value نام برد. به عنوان مثال «كم هزينه بودن ورود به عرصه رقابت» از نظر يك شركت تازهوارد به يك حوزه خاص مزيت و از نظر يك شركت قديمي و فعال در آن حوزه تهديد محسوب ميشود. قصد ندارم بگويم تبليغات آفلاين خوب نيست، ولي با يك نگاه كلي ميشود فهميد كه تبليغات اينترني خيلي جلوتر از قديميترها حركت ميكند؛ چون هم مخاطب بيشتر درگير ميشود، هم قابل اندازهگيري است و هم رسانه بزرگتري است. كارايي و اثربخشي بيشتر در معاملات (Efficiency & effectiveness gains): بازدهي عمليات تجاري به دليل خطاهاي كمتر، اطلاعات بيشتر و دقيقتر و… گردآمدن مشتريان در يك تشكل، ارزش مشتريانرا بيشتر كرده و حس وفاداري آنها را به مجموعه نيز بيشتر ميكند. هر كمپين شامل يك يا چند گروه تبليغاتي يا همان اد گروپ (Ad Group) ميشود كه هدف يكساني را دنبال ميكنند. طبق تعريف استروالدر؛ الگوي كسب و كار ابزاري مفهومي كه شامل مجموعهاي از عناصر و ارتباط آنها بوده و منطق شركت جهت درآمدزايي را نشان ميدهد. هدف بازاريابي، حفظ مشتريان فعلي و جذب مشتريان جديد ازطريق ارائۀ ارزش بالاتر، بهوسيلۀ جلب رضايت آنها است