بهانهُ تأسيس استحكامات نظامي، دفاع از مال التجاره شركت در اين شهر بود. اين متن را در حدود سال 650م نويسندهاي ناشناس نگاشته است و از منابع بسيار مهم و دست اول براي دوران سلطنت خسرودوم به حساب ميآيد. 8. دربارۀ ادعاي خونخواهي خسرو از فوكاس بنگريد به: (طبري، 1378: 312) و ميخائيل سرياني (Michael the Syrian, 1993: 121) رواياتي مشابه و مهم دارند. اين بدان ميماند كه ما در بياباني درختهايي را ميبينيم در يك رده پهلوي هم ايستادهاند و يك جوي آبي از زير پاي آنها كشيده شده، و چون ميدانيم كه اين كار از خود درختها نتواند بود، پي ميبريم كه باغباني آنها را كاشته و جويي برايشان كنده، و به جستجوي آن باغبان و جايگاهش ميپردازيم، و در آن ميان كسي از ميان ما درختها را نشان داده ميگويد: «آن باغبان خود همينهاست»، آيا ما به سخن او نخواهيم خنديد؟ جدا از مباحثي كه در رابطه هند و ايران در دوران اساطيري چون سفر گرشاسب به هند3 (اسدي طوسي،1362: 12) و يا روابط بين اين دو در دورانهاي عيلامي، هخامنشي، سلوكي و اشكاني وجود داشته، اما شناختهترين سابقه حضور ايرانيان در هند، حداقل به دوران انوشيروان مي رسد كه به دنبال كسب آگاهي از دانشهاي هندي بودند. در واقع، در حوزه نظريه اطلاعات، ساختاري سلسله مراتبي وجود دارد كه از «داده» (موجوديت خام) شروع شده، به «اطلاعات» (موجوديت خامي كه به صورتي هدفمند توسط عامل انساني سازماندهي شده است)، سپس به «دانش» (موجوديتي غير مادي كه تنها در ذهن انسان بوده و بر مبناي منابع اطلاعاتي مختلف شكل مي گيرد) و در نهايت به «خرد» (موجوديتي چنان اثيري كه هرگونه تلاش در جهت تعريف آن عاقلانه به نظر نميرسد) ختم ميشود. درباره «مغرب اسلامي» گفتني است، هرچند به مجموعهاي از سرزمينهاي فتحشده به دست مسلمانان در ساحل غربي اقيانوس اطلس ميگويند كه اندلس، يكي از مهمترين بخشهاي اين مجموعه است، لكن به دليل اهميت اندلس و مصر، بايسته است در مقالهاي ديگر، به معرفي تكنگاريهاي عالمان اين دو سرزمين درباره توسل و زيارت پيامبر پرداخته شود. از دوره صفوي (۱۷۳۲-۱۵۰۱ م) مذهب تشيع به عنوان مذهب رسمي ايران معرفي گرديد. ولي در سالهاي اخير بيشتر با نام رويدادنامۀ خوزستان معرفي ميشود. رفتار دوستانه اوليه با فرمانروايان هندي، تفرقه اندازي بعدي و جدالها و ستيزهاي خانگي در هند سبب شد تا به تدريج اهميت تجاري شركت مزبور به اهميت سياسي منجر شود و بتواند در عرصه هاي سياسي نيز نقش آفرين گردد. اثر مزبور بر خلاف كتابهائي كه بعدها در نجوم اسلامي نوشته شده و مولفين آنها اصل عربي اين اثر برجاي نمانده است و تنها يك نسخه به زبان لاتين در دسترس مي باشد كه از نسخه مسلمه مجريطي رياضي دان و منجم مسلمان كه در قرن دهم ميلادي (چهارم هجري) در قرطبه كار مي كرد ترجمه شده است.
در قرن شانزدهم ميلادي حداقل سه رونوشت از روي اين نسخه تهيه شد كه داراي ارزش مستقل نيستند. توماس براي ضبط اخبار سالهاي پاياني قرن ششم ميلادي و همچنين نيمۀ نخست قرن هفتم ميلادي، بهطور عمده از منابعي استفاده كرده است كه بيشتر آنها امروزه به دست ما نرسيده است. 4. اين كتاب را در نيمۀ قرن هفتم ميلادي نويسندهاي ناشناس نگاشته است. پس از اين مقدمات، پياپي و بدون نظم و ترتيب خاص، مباحثي را مطرح كرده است؛ مباحثي كه در آنها موضوعات تقوا، زهد، قطع علاقه از دنيا و نيز سياست، نظافت، بهداشت، ادب و آداب شهرنشيني يافت ميشود. نظم يوسف و زليخا را به اشارة حسنخان، شيرازه بسته است. بعد از بركناري از منصب تدريس نظاميه بغداد ، هركس كه پيش او به جهت استفاده علمي مي رفت ، به وي مي گفت :« هم اكنون نان من به خريدن تهيه مي شود و خانه ام به كرايه دادن ، مبادا كه شما نيز از وظايف مدرسه دور شويد ، برويد نزد آن كسي كه به جاي من در آن مدرسه منصوب شده درس بخوانيد » بعد از آن شيوه تنهايي ، عزلت و گوشه گيري ورزيد و از آميزش با اهل زمان دوري گزيد .
23. يعني اهل حذيب (ḥdyb)كه بهصورت يوناني آديابنه نيز مشهور است. وي توان بالايي در سخنوري داشت و به عنوان يكي از شخصيتهاي محترم آمريكايي نيز شناخته ميشود. يك نظرسنجي كه در نسخهٔ آنلاين روزنامهٔ اسپانيايي ماركا انجام شد، نشان داد كه ليونل مسي با رأي ۷۷ درصدي بهترين بازيكن جهان شناخته ميشود. از اين جهت تا سالها با نام رويدادنامۀ بينام گوييدي شناخته ميشد. همچنين مدارس دخترانه وابسته به اين مؤسسه نيز از پيشگامان ورزش بانوان و كشف حجاب در يزد و استفاده از لباسهاي نوين بودند (همان: ۳۷۰۴۸/۲۹۷). «فعاليتهاي سي سال اول كمپاني در آسيا دو هدف اصلي را دنبال مي كرد: گسترش مراكز توليدي وابسته به خود و تقويت بنيادهاي مالي در برابر هلنديها و پرتغاليها.« (Bassett,1998:4) مشهورترين مداخله كنندگان
تلگرام انگليسي رابرت بارون كلايو (Robert Baron Clive) موفق شد در جنگ پلاسي(Plassey) در سال 1757 قلمرو نواب سراج الدوله، و پس از آن تا سال 1760 سرتاسر بنگال را به تصرف در آورده و خود را حاكم مطلق بنگال اعلام نمايد. دُهلَك: ساز كوبه اي يك رويه اي است كه شامل دو طبل بوده و در منطقۀ گرديز رايج است. مهمترين اين شركتها متعلق به انگليسيها بود كه بر رقباي خود چيره شدند و پس از 1612م. با ايجاد نظام سرمايه گذاري مشترك توانستند سودهاي كلاني به دست آورند.