سفالهاي دوران امپراتوري ساسانيان شامل دو دسته بدون لعاب كه بيشتر كوزههاي بزرگ، كوزهها، و انواع مختلف كاسه را شامل ميشد. چنان چه انواع مختلفي از گلدانها ظروف گرد همانند پياله و انواع ديگهاي پخت و پز در شوش وجود داشته است.. «در اين محل (سيلك كاشان) ظروف سفالين قرمز رنگي نيز پيدا كردهاند كه از لحاظ صنعت نسبت به ظروف پيش تا حدي كاملتر به نظر ميآيد و معلوم ميشود كه آنها را در كورههاي ابتدايي ميساختند. سفال يكي از قديميترين ساختههاي دست بشر است كه در تمام طول عمر وي از قديميترين ايام تاكنون مورد استفاده قرار گرفتهاست.
واتساپ يكي از سنتهاي مشخص سفالگري فلات ايران سفال قرمز رنگ منقوش است كه در طول هزارههاي ششم و پنجم ق.م. از مردمان آن زمان به گوش ر هنر فارسي ه است كه سربازان يوناني بعد از به گل نشستن اين كشتي و ترك آن، شروع به آتش زدن كشتي كولاف كردند و شاهد سوختن آن بودند كه گويي ميتوان اين روايت را تاييد كرد؛ چرا كه هيچ عنصر غير فولادي در بدنه و عرشه آن باقي نمانده است.?
در حدود ده هزار سال پيش كه انسانهاي ساكن بينالنهرين زندگي غار نشيني و دوران جمعآوري غذا را پشت سر گذارده و به دوران توليد غذا شروع نموده بودند و در پهنه دشت به صورت اجتماعات اوليه كشاورزي مستقر شده بودند، تمدني را به وجود آوردند كه از مشخصات آن ساخت سفالهاي ظريف و زيباي نخودي و قرمز رنگ است. شواهد نشان ميدهد كه حاكمان قاجار براي كنترل و تسلط بر منطقهاي كه در ميانهٔ شهرهاي همدان، نهاوند، تويسركان و اراك فاقد يك مركز شهري بودهاست با توسعه شهر كنوني ملاير علاوه برتسلط سياسي و اجتماعي، از توليدات دامي، كشاورزي و صنايع دستي منطقه به ويژه فرش هم استفاده نمودهاند. سفال اشكاني را ميتوان به دو گروه عمده تقسيم كرد: ظروف لعاب دار و بدون لعاب، سفالهاي بدون لعاب بيشتر كاسه، فنجانهاي كوچك و شيشههاي بزرگ با پايگاههاي محدب و بدون هيچ گونه تزيين سطح را شامل ميشد. كاوش و حفاري در تخت جمشيد و شوش نشان دادهاست كه ديوارهاي كاخها با آجر لعاب، كه شامل دكوراسيون استادانه درست شده بودند و با تصاوير حيوانات و سربازان پوشيده بودهاست.
با آمدن سلسله هخامنشي در سده ششم پيش از ميلاد پيشرفتهاي زيادي در ساخت سفال صورت گرفتهاست. در اين جاذبه خاص، غرفههاي بسيار زيادي را براي به نمايش گذاشتن آثار اين شهر در نظر گرفته اند كه شما در صورت سفر به كيش ميتوانيد از رستورانها، موزهها، صنايعدستي و گالريهاي هنري آن ديدن فرماييد و سفري بهيادماندني را براي خود و همراهانتان بسازيد. مرجان ساتراپي در نقاشيهاي مصور خود با نام پرسپوليس، چهرهاي تاريك از زندگي روزمره دختران جوان ايراني در حكومت اسلامي ارائه ميدهد. دانشكده هنرهاي كاربردي در سال ۱۳۷۸ همزمان با تأسيس دانشگاه هنر اسلامي تبريز فعاليت آموزشي و پژوهشي خود را آغاز كرد. اين نوع سفال چرخساز ميباشد و از نظر سبك ساخت و تزيينات تحت تأثير ظروف فلزي هم عصر خود قرار گرفتهاست. سفالگري يكي از اولين و مهمترين اختراعهاي ساخته شده توسط انسان است. از طرف ديگر، اولين اروپاييان (فاتحان و روحانيون اسپانيايي) كه به آمريكاي شمالي آمدند، مهرههاي شيشهاي را با پوست حيوانات و ساير محصولات با سرخپوستان آمريكا مبادله كردند.
ساخت سفال با گذشت زمان به نسبت تغيير فرهنگهاي پيش از تاريخي و تجربه اندوزي اقوام بشري از نظر جنس، فرم، رنگ و نقش دچار تغييراتي چشمگير شدهاست. با رونق فلزكاري صنعت سفالگري رو به افول ميرود بهطوريكه در دوران تاريخي سفالهاي ساخته شده، عمدتاً بسيار خشن و بدون نقش هستند و از ظرافت سفالهاي پيش از تاريخي خبري نيست. سكههاي به دست آمده از منطقه، متعلق به چند دوره تاريخي و بيشتر مربوط به زمان اتابكان آذربايجان است. با اين حال، حفاريهاي اخير و تحقيقات باستانشناسي نشان داد كه چهار منطقه عمده در توليد سفال در فلات ايران وجود دارد: بخش نخست شامل غرب كوههاي زاگرس و نواحي لرستان است. با توجه به موقعيت جغرافيايي خاص كشور ايران، كه در محل تقاطع تمدنهاي باستاني و در مسيرهاي كاروانهاي مهم واقع است، تقريباً در هر بخشي از ايران، در زمانهاي مختلف درگير ساخت سفال بودهاند. در اواسط قرن نوزدهم و تا اوايل قرن بيستم، شركتهاي تجاري اروپا و متخصص در فروش مهرهها، كاتالوگهايي را منتشر كردند كه اكنون در نمايشگاه قرار دارند. عدهاي ريشه سفال را در صنعت سبد بافي ميدانند و معتقدند براي اولين بار گلهاي اندودكننده كف سبدهاي گياهي پس از خشك شدن يا قرار گرفتن در آتش و سوختن چوبهاي سبد، الهام بخش سفالسازي بودهاست