وي از زاويه هايي ياد مي كند كه مربوط به فرقه ي كازرونيه است و از اعتقاد مردم نسبت به اين زاويه ها مي گويد. وصاف شيرازي زماني كه از حمله ي علاء الدين پادشاه دهلي در سال 698 هجري قمري به بندر كنبايه سخن مي گويد ؛ به ويران كردن بتكده ها و پيدا كردن سنگ يشمي در آن جا اشاره مي كند . در قرن دهم هجري قمري ، شاه اسماعيل صفوي دستور كشتن بزرگان اين سلسله را داد و بناهاي مهم اين طريقت را ويران نمود. سختگيري و خشونت سياسي دولتهايي سني مذهب چون امويان و عباسيان بر شيعيان به ويژه در سده هاي آغازين اسلام ، حمله ي غزنويان به هند ، حمله ي مغول به ايران و در نهايت استقبال و حمايت پادشاهان هند از مهاجران و به ويژه عالمان و صوفيان، آشوبهاي داخلي و سرانجام در عصر صفوي ، نبردهاي شاه اسماعيل به منظور بنيانگذاري سلسله ي صفويه و در پي آن رويارويي فقيهان و صوفيان و آزار و اذيت صوفيه ، از عوامل مهاجرت ايرانيان و به ويژه صوفيه به هند مي باشد . اين جزيره بر اثر حمله ي مسلمين به صورت ويرانه درآمد و از آن هنگام ديگر روي آباداني نديد.ملك التجار كه ذكرش گذشت وقتي درصدد برآمده بود كه آن را از نو آباد گرداند و به همين منظور بارويي دور آن كشيد و منجنيق ها بر آن گماشت و عده اي از مسلمانان را هم در آن سكونت داد. منظور از پروژههاي فرا زماني، پروژههايي است كه اجراي آنها به فعاليت گروههاي متعدد در نسلهاي متوالي نياز دارد. متاسفانه بسياري از كارشناسان اجراي طرح هاي بهسازي و مرمت قسمت هايي از شهرفكر مي كنند تنها يك اثر تاريخي است كه ارزش دارد و چندان به حريم و اطراف آن و بافت هاي تاريخي اطرافش توجهي نمي كنند و اين اتفاق در تخريب بخش هاي با اهميتي از گورستان تخت فولاد و ساخت ساختمان جهان نما كه حريم آسمان ميدان نقش جهان را به خطر انداخته است قابل مشاهده است. آنچه كه در مورد خانقاه هاي كازرونيه جالب نوجه مي كند اين است كه اين خانقاه ها اغلب در شهرهاي ساحلي و بندرگاه ها ساخته شده بودند . واثق خليفه از قراري كه ابن خردادبه حكايت ميكند تحت تأثير ذوق كنجكاوي، خوارزمي منجم را با عدهاي به بيزانس فرستاد تا دربارهٔ محل غاري كه ميگويند اصحاب كهف در آنجا مدفون شدهاند تحقيق كند. عليرغم اينكه ايتاليا تحت قرنطينه است، فرانسيس از مردم درخواست كرد كه «مردم را تنها نگذاريد» و تلاش كرد تا حدودي اين تعطيلي ها را لغو كند. مركز خريد سيتي سنتر اصفهان بهترين مكان براي تفريح و خريد است، زيرا در اين بازار تمامي امكانات تفريحي و تجاري فراهم شده اند تا خاطره اي ماندگار را در ذهن گردشگران تور اصفهان به جاي بگذارد. سبك زندگي ساده به شهرت او براي فروتني كمك كرد. نخستين صوفيي كه در اين منطقه اقامت گزيد شيخ صفي الدين كازروني بود.شيخ اهل كازرون در نزديكي شيراز و برادرزاده ي ابواسحاق كازروني متوفي 426 / 1035بود شيخ ابواسحاق پس از منصوب داشتن صفي الدين در مقام خليفه ي خود ، طبق نقل ، به او دستور داد بر شتري بنشيند و به هر سو كه حيوان او را مي برد برود؛او مي بايست هر جا كه شتر زانو بر زمين مي زد اقامت مي كرد. وقتي جوگي يي در اُچّه (شهريست در صوبه بهاولپور در ايالت پنجاب (در ساحل شرقي رود پنجاب به مسافت هفتاد ميل از جنوب غربي مولتان و چهل ميل از شمال شرقي مصب حاليه رود پنجاب در رود سند)ر آكادمي ژرف انديش و بر طريق دعوي به خدمت شيخ صفي الدين گازروني (نام شهر تاريخي كازرون، از «گازران» و «گازرون» گرفته شده است، زيرا در زمان ديلميان كه كارخانههاي پارچهبافي در كازرون پارچههاي «توزي» و «دبيكي» را ميبافت و صادر مينمود، دوازده هزار گازر يعني شويندگان الياف كتان، در اين شهر زندگي ميكردند و به همين جهت اين شهر به شهر گازران يعني شهر گازرها معروف شده بود كه نام گازران در بعضي متون به صورت «گازران» و «كازران» آمده استابن بطوطه در طول سفر دور و درازش ، بارها در زاويه هاي طريقت كازرونيه در مقرشان در كازرون ، كاليكوت و كولم در ساحل مالابار و در زيتون ، بندر مشهور « چوانجو » در ساحل شرقي چين اتراق كرده ، وي همچنين با مريدان اين طريقت در كمباي و دهلي ملاقات كرده است .زاويه هاي مختلفي در اطراف كرانه هاي اقيانوس هند و در آسياي غربي وجود داشتند كه همگي از مقر اصلي اين فرقه ؛ يعني كازرون ، كنترل و اداره مي شدند . اين راه ، جايي براي گذر مهاجران و در پي آن انديشه هاي آنان نيز بوده است . شيخ شهاب الدين كازروني رئيس زاويه ي (خانقاه ) كاليكوت ونماينده ي شيخ ابواسحاق كازروني براي دريافت نذرهاي مردم هندوستان و چين و گردآوري نذرهاي تاجران و دريانوردان براي زاويه ي كازرون بود( ابن بطوطه، 1370 :83-84-85). «در شهر كولم مدتي در زاويه ي شيخ فخرالدين پسر شيخ شهاب الدين كازروني كه شيخ زاويه ي كاليكوت بود اقامت كردم ، خبري از كَكَم نر آكادمي ژرف انديش و در اين اثنا فرستادگان پادشاه چين كه با ما بودند به اين شهر ر آكادمي ژرف انديش ند»(ابن بطوطه ، 1370 :2/215). مالابار(مليبار به معناي سواحل فلفل) از مهم ترين سواحل تجاري شبه قاره ي هند يا خليج فارس بود .
دوشنبه ۲۴ بهمن ۰۱ | ۱۶:۰۷ ۷ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است