نقد ديدگاهها در تعيين مصداق «سائل

۸ بازديد

رعايت چنين قاعدهاي، با توجه به ضرورت شعر در رعايت وزن، قافيه، رديف و مصراعبندي كار دشواري است، كه سعدي بهخوبي از عهده آن برآمدهاست. به ويژه زماني كه ذكري از اسامي و القابي مانند فغفور چين، خاقان چين و ماچين كه به طور مكرر براي پاشاهان و ديگر مناطق شرق در ديگر قسمت هاي شاهنامه به كار مي رود، نشده است. مجموعهٔ آثار عربي سعدي در سال ۱۳۹۰ در قالب كتابي به نام اشعار عربي سعدي گردآوري شد و انتشارات مركز سعديشناسي بههمراه ترجمهٔ فارسي آنها، چاپ كرد. تخلص نام هنرياي است كه شاعر براي خود برميگزيند و در اشعار خود (به خصوص در غزل) از آن استفاده ميكند. سعدي حدود ۷۰۰ غزل دارد. تخلص اغلب در بيت آخر غزل قرار داده شده، اما در مواردي نيز بعد از بيت تخلص، يك يا چند بيت ديگر آمدهاست. و در بقيهٔ موارد از دوم شخص مفرد استفاده كرده و خودش را مخاطب قرار دادهاست. افزون بر اين، بيهقي مي­خواهد از اين طريق به مخاطب نشان دهد نسبت به كنش­هاي صورت گرفته بي­طرف بوده و در قامت يك تاريخ­نگار فاصلة خود را از حوادث حفظ كرده تا باورپذيري متن تاريخي را افزون سازد و خود او نيز در جايگاه يك راوي حوادث را آسان­تر بازسازي كند و هر جا كه خواست به بيان سريع و گزارش­گونه بپردازد و يا قسمت يا قسمت­هايي را برجستگي بخشد و آن را با آهستگي بيشتري روايت كند.

كساني كه با گوشدادن يا تماشاي سمفونيهاي پيش از او خسته ميشوند قطعاً با اغلب سمفونيهاي هايدن لذت خواهند برد. اما تعدادي از اشعار وي به زبان عربي سروده شدهاست. وي در دورهاي كه استفادهٔ سخنوران از انواع آرايههاي ادبي رواج پيدا كردهبود، به سادگي زبان رودكي و فردوسي روي آوردهاست. سعدي در سرايش غزليات، به زبان سنايي و انوري توجه ويژه داشتهاست. فيلم شب طلايي يكي ديگر از جديدترين و بهترين فيلم هاي ايراني جديد ۱۴۰۱ است كه به زودي اكران آن شروع خواهد شد. سبك شعريِ سعدي از تخيّل و تصويرآفريني پيچيدهاي بهره دارد و در عين حال بسيار ساده و روان است؛ كه حاصل از شيوهٔ موجز، نرم و دلنشين بيان اوست. وي در عين حال، از واژگان دشوار و مهجور كمترين استفادهٔ ممكن را كردهاست. به تعبير وي «موزوني و خوش آهنگي» كلام در غزليات سعدي به سادگي قابل توصيف نيست و آن را به يك منحني يا دايره تشبيه ميكند كه در آن پيوستگي واژگان با هيچ زاويهاي شكست برنميدارد. اين پژوهش با روش تحليل تاريخي كه مبتني بر توصيف و تحليل داده­هاست و با تكيه بر منابع موجود به مطالعه و بررسي اين موضوع مي­پردازد.

مورخان دوره پنجاه ساله سلطنت ناصرالدين را به مانند ديگر پادشاهان قاجار، دوران رقابت شديد روسيه و انگلستان در تأمين منافع خويش دانستهاند. آن گاه مي­توان بر اساس يافته­هاي اين پژوهش در بارۀ پيشينۀ روايت­پردازي در اين دوران سخن گفت. رهي معيري كه تا آخر عمر مجرد زيست، در بيست و چهارم آبان سال ۱۳۴۷ شمسي پس از رنجي طولاني از بيماري سرطان معده بدرود زندگاني گفت و در مقبرهٔ ظهيرالدولهٔ شميران به خاك سپرده شد. سعدي همچنين در سرايش غزليات خود، به وزنهاي دوري (اوزان طربانگيز مانند فَعَلاتُ فاعِلاتُن فَعَلاتُ فاعِلاتُن يا مُفتَعِلُن مَفاعِلُن مُفتَعِلُن مَفاعِلُن) توجه ويژهاي نشان دادهاست. سعدي در ۵۷ درصد موارد، تخلص خود را به صورت سوم شخص مفرد بهكار برده؛ يعني در اين ابيات خبري از خود دادهاست. سعدي تخلص خود را به واسطهٔ ارادتي كه به سعد بن ابوبكر، فرزند حاكم وقت شيراز داشت، انتخاب كردهاست. شايد در اين ميان فقط كتاب «جغرافياي كرمان» از احمدعلي خان وزيري يك استثنا باشد كه نگاهي آن سو تر از تاريخ سياسي را دارد. براي آگاهي بيشتر در مورد برخي از شخصيت هاي مهم در طول تاريخ از استان تهران مي توانيد ريسمون را تا آخر مقاله پيش روي خود همراهي كنيد. تاريخُ سَني مُلوكُ الارضِ و الْاَنبياء حمزه اصفهاني (وفات ۳۶۰ ه.ق) از آغاز فرمانروايي سامانيان تا روزگار عبدالملك يكم را دربرميگيرد؛ اخبار حكمرانان خراسان و طبرستان را گزارش و تاريخ تطبيقي بسيار خوبي را ميان ملتهاي گوناگون ارائه ميكند.

فروغي در تدوين كليات سعدي، غزلهاي پندآموز و عارفانه را از بقيهٔ غزلها جدا كرده و در فصلي مجزا با عنوان مواعظ آوردهاست. علاوه بر غزلهاي عاشقانه، سعدي غزلهاي عارفانه و غزلهاي پندآموز نيز سرودهاست. گذشته از حسن انتخاب كلمات، سعدي بيشتر اركان جمله را در جاي اصلي خود قرار ميدهد و به همين دليل فهم جملات وي در قالب شعر يا نثر آسان ميشود. عدم محدوديت زماني ويژگي است كه باعث ميشود قدرتهاي بايونتا بيش از دانته بوده و در جايگاهي بالاتر قرار بگيرد. به عقيدهٔ ادوارد براون، شرقشناس، اشعار عربي سعدي در سطح متوسطي قرار دارد. 15- اعقاب حسن بن علي از نسل دو فرزندش حسن و زيد هستند (بخاري، 1962: 4؛ ابن عنبه،1347 : 102، و به كوشش رسول جعفريان، 1377ش:26). پنج فرزند پسر حسن مثني كه از ايشان اعقابي به جا مانده است، عبدالله محض، ابراهيم الغمر، حسن مثلث، جعفر و داوود هستند (بخاري، 1962: 5-6؛ ابن طقطقي،1418: 64 و ابن عنبه، 1362: 101). فرزندان حسن مثني به همراه برخي از فرزندانشان و نيز محمد بن عبدالله عثماني- برادر مادري عبدالله محض- از جمله كساني بودند كه توسط منصور عباسي زنداني شدند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.