گفتمان پست مدرن در سينماي ايران (مورد مطالعه فيلم «صندلي خالي»)

۹ بازديد


حتي انتخاب لاهيجان به عنوان مركز حكومتي، كه در بين قلمروهاي ديگر همين منطقه از ارتفاع بيشتري برخوردار بود، قابل تأمل و مطالعه است. فومني، 1353، ص105، 106 و 129) البته بايد اشاره كرد فوني، مؤلف تاريخ گيلان، كه خود در قلمرو بيهپس، از نواحي غرب سفيد رود به دنيا آمده بود و دلبستگي چنداني به سادات آلكيا در شرق سفيد رود نداشت، در نوشتههاي خود تلاش داشت تا حملة شاهعباس به گيلان و ساقط كردن حكومت رقيب آنان در شرق گيلان را توجيه كند، قابل تأمل است. اين  هنر موسيقي  نزديكي­هايي هم با سوسياليستهاي مذهبي يا همان چپ اسلامي داشت كه شخص جلال آل­احمد را مي­توان نماد اين اشتراك دانست. پروف، يكي از اعضاي گروه دي۱۲ و دوست صميمي امينم در سال ۲۰۰۲ اظهار داشت مارشال مدرز وابستگي شديدي به الكل و مواد مخدر دارد. كنارودي، 1390، ص158) در حكومت آلكيا به موارد چندي اشاره شده كه با تدابير حاكمان كيايي مانع از بروز شورش­هاي مردمي شده بودند. به ويژه اينكه شاهعباس پس از سركوب كردن شورشهاي مردمي در اين منطقه، ديگر نيازي به خدمات نظامي طوايف كرد نداشت و از زماني كه كوچ آنان مورد توجه قرار گرفت، آنان نيز در كنار ساكنان بومي به عنوان يكي از عناصر توليد مطرح شدند.

به خصوص اينكه برخورد شاهعباس با افراد نظامي اين قوم، اعتبار سابق آنان را از بين برده بود. كري را مورد خطاب قرار ميدهد و به اين ماجرا اشاره ميكند. بدينسان كه كل روايت اين اپيزود يعني آميزه فابيولا و سيوژت تبديل به يك فابيولاي جديد ميشود كه سيوژت اپيزود دوم آن را كنترل ميكند. با توام دعوي عشقبازي است و اين دعوي نه مجازي است. آنان با تحركات نظامي خود، نه تنها منجر به افزايش تسلط حكومت صفويه بر اين منطقه شدند بلكه توانستند با پشتوانة روحيه و فعاليتهاي نظامي سلطه خود را بر مردم ساكن در اين مناطق گسترش دهند. شركت اين طايفه از كردها در شورشي عليه شاهعباس كه به تحريك يكي از فرماندهان نظامي شاه صورت گرفته بود، باعث شد كه شاه پس از دفع شورش عدهاي از آنان را به خارج از گيلان كوچ دهد و بخش ديگري را تحت سرپرستي ولي سلطان صوفي، به رانكوه بفرستد.

همچنين بناها و عمارتهاي به جا مانده از زمان حضور كردها در گيلان بيانگر تأثير آنان در منطقه به لحاظ نوع معماري دارد كه هرچند تابع جغرافياي منطقه است، اما عظمت بنا و نوع معماري و مصالح بكار گرفته شده در آن، از تمول مالكان آن خبر ميدهد. در خانه مادرش وودلند هيلز درگذشت . با اين وجود از عمارتهاي باقي مانده از اعقاب صوفيها از زمان صفويه از بين رفتهاند و اغلب بناهاي بر جاي مانده از اين اقوام مربوط به عهد قاجار است كه از آن جمله ميتوان به منزل يوسفخان صوفي، خانه اماناللهخان صوفي و خانه هاديخان عنايتي صوفي، واقع در دهستان سُمام، عمارت عبدالعليخان صوفي كه قدمت آن را دو قرن دانستهاند و خانه محمدتقيخان صوفي در املش و خانه كاظمخان صوفي اشاره كرد. مرعشي، 1364، ص143) در اين رابطه آنان پلي بر سفيد رود ساخته بودند كه زراعت را در منطقه رونق داد. وي به دنبال دستگيري خان احمد خان در زمان شاه تهماسب، دوباره به قزوين بازگشت و بعد از مرگ تهماسب و آزادي خان احمد خان بازهم به نزد خان احمد خان بازگشت و در دربار صفوي نماند.

به عنوان نمونه در زمان حكومت  هنر موسيقي علي كيا (حك: 763- 799 ق)، كيا سيفالدين، از كياييان كوشيج در ديلمان، دعوت آلكيا را مبني بر بازگشت از اعتقادات اسماعيليه قبول نكرد. توني بنت قبل از اجرا در مهماني ديويس از مرگ هيوستون صحبت كرد. منزوي، 1369، ص419) همچنين خان احمد خان از گلابگيران كاشاني به گيلان دعوت كرد تا اين حرفه را به مردم اين ناحيه آموزش دهند. محسن چاوشي، از ديگر خوانندگان سرشناس ايراني نيز با انتشار تصاويري از سركوب معترضان روزهاي اخير ، در اكانت اينستاگرامي خود نوشت كه تا امروز و در تمام اين سالها، هر جا حرف زدهام از خوزستان تا كردستان و جايجاي اين وطن به عشق مردم بوده و بس. عبدالجبار استرآبادي، از نقاشان معروف قزوين در زمان شاه تهماسب، نيز راهي قلمرو شيعي در لاهيجان شد. در 15 ژانويه 2020، او به عنوان عضوي از كلاس 2020 سالن به همراه پنج عمل ديگر اعلام شد. مرعشي، 1364، ص141) همچنين در زمان  هنر موسيقي رضا كيا در گوراب كه محل برنجزار و مزارع مردم بود، برنجزارها خشك شد و به جاي آن­ها درختاني كاشته شد ولي به جهت جلوگيري از اعتراض مردم و توجه به رفاه آنان برنجزار ديگري در ليسارود احداث شد.

تلگرام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.